Урок 16/ 16. Ders

Шестнадцатый урок – своеобразный "экватор" нашего курса (точнее первой его части). Поэтому он будет посвящен повторению всего пройденного нами до этого. Урок будет состоять из интересных упражнений, работы с текстом и аудирования.  Присылайте мне ответы на эти задания наряду с домашней работой. Внимание: в этом уроке много картинок, поэтому придется немного подождать, пока все они загрузятся!

1. Работа с текстом / Okuma-anlama
2. Аудирование
3. Работа с текстом 2 / Okuma-anlama 2
4. Повторяем повелительно-желательное наклонение
5. Повторяем аффиксы принадлежности
6. Повторяем определения
7. Работа с текстом 3 / Okuma-anlama 3
8. Повторяем вопросительные слова
9. Аудирование 2
10. Домашняя работа

 

1.РАБОТА С ТЕКСТОМ 1  / OKUMA-ANLAMA 1

 Прочитайте, пожалуйста, рассказ «Как я познакомилась с мужем» и ответьте на вопросы после текста.

 Незнакомые слова:

cana yakınмилый, очаровательный, грациозный
ufak tefek - маленький
hafif toplu - пухленький
sıkılgan=utangaç - стеснительный
kenar - угол
işaret etmek – показать, указать (пальцем)
davet etmek - пригласить
meşgul - занятый
memnuniyetle – с удовольствием
kabul etmek – принять предложение, согласиться
teklif etmek – делать предложение

 

 EŞİMLE NASIL TANIŞTIK?

 Ответьте на вопросы:

Выберите правильный вариант:

 

Отметьте, верны или неверны следующие утверждения:

 
2. АУДИРОВАНИЕ

 Послушайте, как два человека рассказывают о себе, а затем заполните табличку, отметив,  к кому из них относятся  эти высказывания:

 

3. РАБОТА С ТЕКСТОМ 2 / OKUMA-ANLAMA 2 

В Турции знакомая нам программа «Кто хочет стать миллионером» называется «Kim beş yüz milyar ister?». Не знаю, переименовали ли ее после деноминации турецкой лиры, но это не так уж и важно. :) Перед вами два участника этой программы. Изучите табличку-анкету, в которой написаны ответы участников на некоторые вопросы. Затем прочитайте  и переведите параграф о первом участнике по имени Tamer.  

Незнакомые слова: 

yarışmacıучастник (соревнований)
katılmakпринимать участие
ödül приз, награда
hayal - мечта
 

 

А теперь опишите, пожалуйста,  второго участника, основываясь на его ответах на вопросы анкеты.

 

4. ПОВТОРЯЕМ ПОВЕЛИТЕЛЬНО-ЖЕЛАТЕЛЬНОЕ НАКЛОНЕНИЕ

 

 Вставьте подходящие аффиксы желательного наклонения:

 

А теперь составьте из полученных предложений полноценный диалог:

 

 Вставьте подходящие аффиксы повелительно-желательного наклонения:

uğramakпосетить, заехать
kırgın обиженный
ayırtmakзарезервировать
temizlikçi уборщица
çamaşır белье
bekletmek – заставить ждать
hafiflemekоблегчить

 

 

5. ПОВТОРЯЕМ АФФИКСЫ ПРИНАДЛЕЖНОСТИ

Заполните пропуски нужными аффиксами  принадлежности
 
1-   Ben………..           baba……………           işçidir.
2-   Ben………...          anne……………           doktordur.
3-   Ben………..           kardeş………….          yok.
4-   Biz…………            ev………………            çok büyük.
5-   Biz…………            araba…………..           var.
6-   Sen………..            abla…………….            ne iş yapıyor ?
7-   Sen………..            kitap……………           nerede ?
8-   Siz…………            sınıf…………….            kaç öğrenci var ? 
9-   Siz……… …           Türkçe ders…… ne zaman ?
10- O…………..            oda…………….             çok güzel.
11- O…………..            araba…………..           var.
12- Onlar……… hiç suç…………        yok.
13- Onlar……… baba……………        çok zengin.
14- Ben……….. cep……………..            para var.
15- O…………..burun………….           çok büyük.
16- Biz…………şehir……………           çok kalabalık.
17- Ben………..boyun………….           kolye var.
18- O………….. kol………………bilezik var.
19- Sen………...parmak…………yüzük var mı ?
20- Ben……….. günah………….           ne ?

 

Заполните пропуски нужными аффиксами ( род. падеж и афф. принадлежности)

1-     Özlemin……… …… annesi……………  iyi bir insandır.
2-     İstanbul………….. hava……………          çok soğuk.
3-     Dede……………..   el………………. öpüyor.
4-     Öğrenci………….. kafa…………….           çalışıyor.
5-     Bu ev……………..  tuvalet………….          ve banyo……… nerede ?
6-     O adam………….. baba……………           çok zengindir.
7-     Ahmet’……………gözlük………….           cam……… kırık.
8-     Ali…………………baba……………iyi bir doktordur.
9-    Türkiye.........     başkent........    Ankara`dır.
10-Sınıf………………   pencere………..          çok küçük.
11- Mehmet’………….            kardeş………….          Kayseri'de yaşıyor.
12- Kapı………………  anahtar…………yok mu ?
13- Süt………………..  kaymak…………yiyor.
14- Bu çocuk………… ad………………            Zafer’dir.
15- Bu kitap…………..yazar……………kim ?

 Заполните пропуски нужными аффиксами (принадлежности и пространственных падежей) 

1-     Arkadaşın…….. evinde……….        büyük bir köpek var.
2-     Okul…………bahçe…………         çocuklar oynuyorlar.
3-     Araba….….…kapı…………..         açık.
4-     Postane…….. yan……………        karakol var.
5-     Mehmet’…..…cüzdan……….      çok para var.
6-     Öğrenciler…...kitaplar……….     ve defterler……… yok.
7-     Öğrenciler….. elbiseler……… çok kirli.
8-     Çanta………..için……………          neler var ?
9-     Film………….son……………          genç adam ölüyor.
10-Araba………..lastik………….        patladı.
11- Ahmet……….gözler…………        renk……… mavi.
12- Ali……………kızkardeş……..       hasta.
13- Öğretmen……baş……………       ağrıyor.
14- Şoför…………ehliyet………..        yok.
15- Müdür………..masa…………        çiçek yok.

  

6. ПОВТОРЯЕМ ОПРЕДЕЛЕНИЯ

Посмотрите на картинку. Прочитайте описания людей. А затем отметьте, в каком описании о каком персонаже идет речь.

 

 1. Mavi elbiseli, siyah ayakkabılı bir hanım. İki elinde de poşet var. Galiba alışverişten dönüyor. Çok memnun görünüyor.

2. Yaşlı bir İstanbul beyefendisi. Sol elinde bir şemsiye var. Gri bir takım elbise giyiyor. Kravatlı (kravat – галстук).

3. Kıvırcık (кудрявый) saçlı bir genç kız. Kucağında kitaplarını tutuyor. Sırtında bir sırt çantası var. Galiba üniversite öğrencisi.

4. Sarışın, at kuyruklu (at kuyruk – прическа «конский хвост») küçük bir kız çocuk. Saçları dümdüz. Suratı çilli. Sevimli bir yüzü var.

5. Uzun burunlu, zayıf, gözlüklü bir adam. Ağzında bir pipo (трубка) var. Kareli bir ceket giyiyor.

6. Elleri arkasında genç bir adam. Çok düşünceli bir yüzü var. Spor bir pantolon giyiyor.

7. Yetişkin (взрослый), kumral, dalgalı (волнистый) saçlı bir hanım. Elleri belinde. Topuklu bir ayakkabı giyiyor. Çok öfkeli (сердитый) görünüyor.

8. Uzun boylu, şişman, sarışın bir kadın. Sol elinde bir paket var. Çok düşünceli (задумчивый) görünüyor

9. Kısa pantolonlu, kısa saçlı bir erkek çocuk. Üzerinde çizgili bit tişört var. Yaramaz bir hali (непослушный вид) var.

10. Lacivert şapkalı, küçük siyah çantalı, yaşlı bir kadın. Ellerinde siyah eldivenleri var. Düz, topuksuz, siyah bir ayakkabı giyiyor.

  

7. РАБОТА С ТЕКСТОМ 3 / OKUMA-ANLAMA 3 

Давайте теперь повторим тему «Семья».  Прочитайте текст об одной семье и сделайте упражнение после текста:

 

Asuman, Zeynep ve Tolunay üç kardeş. Onların annesi Yıldız Hanım ve babası Cengiz Bey, şimdi yaşlı ve emekliler. Onun için artık çalışmıyorlar. Bahçelievler 4. Cadde’deki evlerinde yaşıyorlar. 

Asuman ailenin ilk çocuğu, 31 yaşında ve evli. Onun kocasının adı Murat. Murat da 31 yaşında. Onların iki çocukları var: Esra ve Cem. Esra 5, Cem de 2 yaşında. Onlar bir kreşe (kreş - детский сад). gidiyorlar, çünkü Asuman da Murat da gündüzleri çalışıyor. 

Zeynep 27 yaşında ve evli. Bir mağazada satış müdürlüğü yapıyor. Onun kocasının adı Teoman. Teoman bir ilaç firmasında muhasebe şefi. Zeynep ve Teoman’ın 2.5 yaşında bir çocuk var, onun adı Attila. Attila da kuzenleri Esra ve Cem gibi şimdi bir kreşe gidiyor. Ama daha önce ona anneannesi baktı, çünkü o zaman çok küçüktü. 

Tolunay da kardeşleri gibi evli. Onun eşi Dilek de çalışıyor. Tolunay 29, Dilek ise 28 yaşında. Onların da bir çocuğu var. Çocuğu Selin çok küçük, 3 aylık bir bebek, bu yüzden Dilek şimdilik çalışmıyor, bebeğine bakıyor. 

Yıldız Hanım ve Cengiz Bey çocuklarını çok seviyorlar, tabii sadece çocuklarını değil, gelin ve damatlarını da çok seviyorlar. Ama, torunları onlar için bambaşka! (bambaşka - совсем другое дело, ну, мол, они их обожают)

 

Выберите правильный вариант ответа:

Отметьте, верны или неверны следующие высказывания:

 

 
 
8. ПОВТОРЯЕМ ВОПРОСИТЕЛЬНЫЕ СЛОВА

Заполните пропуски подходящими вопросительными словами:

 

 А теперь придумайте вопросы, к которым подходили бы следующие ответы:

 1.      ……………………?  Teşekkür ederim, iyiyim.

2.      ……………………?  Benim adım Ahmet.

3.      ……    ……………?  Benim adım da Ali.

4.      ………………..…..?  Bu Zafer Bey.

5.      ………    …………?  Zafer Bey Öğretmen.

6.      …………………………………………?  Zafer Bey üniversitede çalışıyor.

7.      …………………………………………?  Zafer Bey 29 yaşında.

8.      …………………………………………?  Sınıfta 16 öğrenci var.

9.      …………………………………………?  Hayır, Türkçe zor değil.

10. …………………………………………?  Ben İstanbul’da oturuyorum.

11.  …………………………………………?  Evde annem var.

12.  …………………………………………?  Öğrenciler Türkçe öğreniyorlar.

13.  …………………………………………?  Okul parkın yanında.

14.  …………………………………………?  Evet, Ahmet Bey doktor.

15. …………………………………………? Saat 9’da evden çıktım.

16. …………………………………………? Bu yaz Almanya’ya gidiyorum.

17. …………………………………………? Elmanın kilosu 1 Lira.

18. …………………………………………? Ben Türkçe ve Rusça biliyorum.

19. …………………………………………? İşe arabayla geliyorum.

20. …………………………………………? Olga evde annesiyle kalıyor.

 
 
 
9. АУДИРОВАНИЕ 2

Госпожа Арзу  живет одна в маленькой квартирке в Анкаре в районе под названием Küçükesat. Вчера вечером она пришла домой и поняла, что ее ограбили – все в доме было в беспорядке и некоторые вещи отсутствовали. Она сразу же позвонила в полицию.  Полицейские поймали двух парней,  один из которых был виновен. Послушайте запись допроса, ответьте, кто из парней – грабитель и ответьте на вопросы:

 ile ilgili – связанный с чем-то

 

Ну вот, вроде бы основное повторили! Уверена, если вы хорошо занимались, урок показался вам очень легким.  Не волнуйтесь, следующий 17 урок будет вполне нормальным :)

 
 
10. ДОМАШНЯЯ РАБОТА

В домашней работе тоже будут интересные задания.

Упражнение 1
Упражнение 2
Упражнение 3
Упражнение 4
Упражнение 5
 
Ну вот и все на сегодня! Спасибо за внимание, до встречи в семнадцатом уроке!